Mobilna gastronomia zdobywa polski rynek. Tańsza i łatwiejsza w utrzymaniu, kusi nowych inwestorów i osoby, które chcą rozpocząć prowadzenie własnego biznesu. Szeroka oferta natomiast przyciąga nowych klientów. Konsumenci chętnie decydują się na posiłek, deser lub napój, który łatwo mogą znaleźć w często uczęszczanych przez nich miejscach.
Czym są wózki gastronomiczne?
Rowery gastronomiczne, riksze gastronomiczne czy rowery do lodów – wszystkie te pojazdy gastronomiczne umożliwiają prowadzenie biznesu bez posiadania własnego lokalu. Są wyposażone w akumulatory, które pozwalają na pracę nawet przez cały dzień. Chociaż za miejsce, którym są rozstawione, często trzeba płacić, to nie są to wysokie koszty, a w porównaniu z miesięcznym czynszem i kosztem utrzymania restauracji – znacząco mniejsze. Pojazdy gastronomiczne dają szeroki wachlarz możliwości. Za ich pomocą możemy sprzedawać lody, desery, napoje, ale także ciepłe posiłki – istnieje możliwości wyposażenia ich choćby w płyty grzewcze przeznaczone pod woki. Chociaż wszystkie te pojazdy umożliwiają przenoszenie, można zdecydować się na większe – które transportujemy za pomocą samochodu jak i takie, które są całkowicie mobilne – rowery gastronomiczne. W ich przypadku sprzedawca może zmieniać swoją lokalizację nawet w ciągu dnia pracy.
Rower gastronomiczny: jak to działa?
Rower gastronomiczny może być niewielkim pojazdem, najczęściej trójkołowym zamieszczonym z odpowiednim wózkiem, za pomocą którego rozwozi się gotowe produkty do sprzedaży. Może mieć także umocowane większe podwozie ze specjalnymi pojemnikami, kontenerami na żywność czy miejscem przeznaczonym do prostej obróbki termicznej. Rowery gastronomiczne najczęściej służą do sprzedaży na zewnątrz – ustawione w często uczęszczanych miejscach lub do sprzedaży w różnych lokalizacjach w zależności od okresu lub potrzeb, a także własnej inicjatywy. Pojazdy gastronomiczne pozwalają na sprzedaż również podczas większych eventów, koncertów, festiwali itp. Coraz częściej organizowane są także specjalne zjazdy foodtrucków czy festiwale lodowe – miejsca, gdzie spotyka się mobilna gastronomia. Mniejsze riksze gastronomiczne, choć najczęściej nie są w stanie magazynować dużej ilości produktów, zdobywają rynek możliwością umieszczenia ich niemalże wszędzie. Dzięki łatwej mobilności, można za ich pomocą sprzedawać także w centrach handlowych czy biurach. Wykorzystując ten fakt, nawet rowery do lodów mogą być biznesem na cały rok, nie tylko na najcieplejszy okres wakacyjny.
Gastronomia na kółkach: moda czy sposób na biznes
Dlaczego pojazdy gastronomiczne to dobry sposób na biznes? Mobilna gastronomia może być nie tylko nowym konceptem i sposobem dla osób początkujących w gastronomii lub tych, którzy planują zmienić branżę, ale także dla osób, którzy poszukują sposobu na sezonowy zarobek. Może być także uzupełnieniem stacjonarnej działalności i rozszerzać sprzedaż produktów poza lokalem. To jednak nie tylko chwilowa moda, ale rynek, który w naszym kraju ciągle się rozwija. To, co przekonuje do jego założenia, to przede wszystkim stosunkowe niskie koszty założenia i utrzymania w stosunku do możliwych zysków, a także znaczenie łatwiejsza biurokracja. Szczególnie przy dobrej pogodzie i odpowiednim doborze miejsca, za pomocą rowerów można osiągać dobre efekty finansowe. Ważne jest znalezienie odpowiedniego produktu, a także zaangażowanie w biznes i elastyczne podejście, które pozwala na zmianę oferty produktowej lub miejsca sprzedaży, aby jak najlepiej dostosować ją do możliwości. I chociaż jest to biznes mimo wszystko bardziej sezonowy, to wydaje się nie być jednak chwilową moda. Klientów zdecydowanie przyciąga coraz bardziej różnorodna oferta, a także to, że często można spotkać riksze gastronomiczne oferujące produkty wysokiej jakości, wyspecjalizowane w wybranym przez siebie rodzaju posiłków. Spędzając czas na świeżym powietrzu podczas spacerów, spotkań ze znajomymi – chętnie korzystamy z tej oferty. Rowery gastronomiczne umożliwiają zakup posiłku czy napoju zazwyczaj niemalże bez ruszania się z miejsca. Najczęściej są to również posiłki szybko podawane, a niekoniecznie niezdrowe, mogą być więc świetną alternatywą dla fast foodów. Nawet jeśli nasza riksza gastronomiczna nie odniesie sukcesu, nie oznacza to końca możliwości. Warto wtedy zastanowić się albo nad całkowitą zmianą lokalizacji, grupy docelowej albo oferty. To ważne, aby na bieżąco odpowiadać na potrzeby klientów. Mobilna gastronomia obecnie oferuje kuchnie z całego świata, zarówno ciepłe dania, jak i przekąski, napoje czy desery w tym przede wszystkim lody. Jeśli chcemy zmienić produkt, pojazdy gastronomiczne mogą być odpowiednio zmodyfikowane lub uzupełnione o kolejne moduły. Rowery do lodów można rozszerzyć i zacząć sprzedawać za ich pomocą także lemoniadę lub w chłodniejszych okresach – kawę i ciepłe napoje. Najważniejsze jest zadbanie o produkty wysokiej jakości, a także odpowiednie rozreklamowanie własnej oferty. Nawet przy niewielkim budżecie, warto wykorzystać choćby siłę mediów społecznościowych, a na początku – odpowiednie obrandowanie pojazdu.