w ,

Kasza jęczmienna: Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne



Popularność kaszy jęczmiennej wciąż nie słabnie. Jest bardzo pożywna oraz smaczna potrafi sycić na długo, dzięki czemu skutecznie zastąpi ziemniaki lub makaron. Doskonała kasza do staropolskiego krupniku. Jej liczne odmiany równie idealnie nadają się jako dodatek do mięs, potraw warzywnych lub sosów grzybowych. Warto więc poznać bliżej wartości odżywcze oraz wszelkie inne zalety kaszy jęczmiennej.

Kasza jęczmienna – jakie są jej odmiany?

Jak sama nazwa wskazuje, kasze jęczmienną wytwarza się z jęczmienia. W Polsce jest to jedna z najpopularniejszych kasz już od wielu lat. Można rozróżnić kilka rodzajów kaszy jęczmiennej ze względu na stopień obróbki ziarna oraz jego grubości.

Najgrubsza odmiana to oczywiście pęczak jest to całe ziarno jęczmienne pozbawione łuski. Jest to również najcenniejsza dla ludzkiego organizmu odmiana tej kaszy, ponieważ jest poddawana najmniejszej obróbce. Kolejną odmianą jest pęczak jęczmienny kujawski, czyli całe ziarno pozbawione łuski oraz obtaczane i polerowane. W sklepach dostępna jest w trzech wersjach – grubej, średniej oraz drobnej. Trzecią odmianą jest kasza jęczmienna perłowa inaczej zwana mazurska – jest to rozkruszone ziarno oraz polerowane. I w tym wypadku mamy odmianę grubą, średnią oraz drobną. Na sklepowych półkach można znaleźć kaszę perłową, a także płatki jęczmienne.

Wartości odżywcze kaszy jęczmiennej

Wokoło 100g suchej kaszy mieści się około 354 kcal 10g białka, 75g węglowodanów oraz 16g błonnika. Po jej spożyciu długo odczuwamy sytość ze względu na sporą zawartość błonnika. Kaloryczność jej spada wraz z gotowaniem. Należy także wspomnieć, iż kasza jęczmienna posiada spore pokłady witaminy E oraz witamin z grupy B. Co więcej, zawiera także duże pokłady kwasu foliowego i minerałów takich jak żelazo, potas, cynk, krzem, mangan oraz wapń i miedź.

Trzeba jednak pamiętać, że w kaszy jęczmiennej znajduje się także gluten, przez co nie jest wskazana do spożycia przez osoby chorujące na celiakię oraz uczulone na ten rodzaj białka.

Dzięki dużej zawartości błonnika, wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit, co przyspiesza wypróżnianie. Może również regulować metabolizm glukozy, hamując jej nagły wzrost we krwi. Z tego względu powinni ją spożywać chorujący na cukrzycę.

Podziel się z innymi
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Asia

Witam dopiero zaczynam przygodę z fotografią, jeśli chcesz w niedrogiej cenie sesję zdjęciową do waszej imprezy to zapraszam do mnie.