w , ,

Zasady diety dla sportowców, także amatorów. Poznaj 5 złotych rad!



Coraz więcej osób uprawia sport, zatem nie ważne czy jesteś profesjonalistą czy amatorem koniecznie powinieneś zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. W dzisiejszym tekście przedstawimy Ci 5 złotych rad, których codziennie musisz przestrzegać.

Rada pierwsza: zadbaj o spożywanie odpowiedniej ilości kalorii

Jak zapewne łatwo się domyślić, zapotrzebowanie kaloryczne sportowców jest zdecydowanie wyższe niż przeciętnych osób. Szacuje się, że może wynosić ono nawet 6000 kalorii. Brzmi to naprawdę imponująco, a wręcz niemożliwie, ale trzeba wziąć pod uwagę, fakt, że niekiedy godzina intensywnego treningu to wydatek kaloryczny na poziomie od 500 do 1000 kalorii. Oczywiście osoba ćwicząca na siłowni czy uprawiająca sport amatorsko ma wydatek kaloryczny, który szacuje się na poziomie 3000 kalorii. Przy czym w jednym i w drugim wypadku dieta powinna być bogata w spore ilości białka, które pozwalają na rozbudowę mięśni, utrzymanie masy mięśniowej oraz na regeneracje po ciężkim treningu.

Rada druga: zawsze jedz zdrowo

Bądźmy szczerzy, utrzymanie zdrowej diety wcale nie jest takie łatwe. Choć nasza rada będzie truizmem, to jednak wiele osób zapomina, że zdrowa dieta opera się zawsze na spożywaniu zbilansowanych posiłków. Zatem tutaj trzeba pamiętać, że od tej reguły absolutnie nie może być wyjątków, czyli nawet od czasu do czasu nie warto pozwalać sobie na zjedzenie kebabu czy jakiegoś fast fooda, wszak jedzenie śmieciowe może zaburzyć Wasz metabolizm, ale i spowodować problemu żołądkowe, a tego przecież chcecie uniknąć. Jak wiadomo także przygotowanie zbilansowanych posiłków jest czasochłonne, szczególnie że codziennie należy zdrowo się odżywiać. Dodatkowo jedzenie nie może być smażone, ale nie oznacza to wcale, że nie można dodawać tłuszczu. Na szczęście nawet brak czasu, wiedzy czy umiejętności nie są przeszkodą, by zdrowo się odżywiać, wszak rozwiązaniem owego problemu jest catering dietetyczny przygotowany pod dane zapotrzebowanie.

Rada trzecia: pamiętaj, aby zawsze jeść pewne produkty

W diecie sportowca szczególnie ważną rolę odgrywa białko, dlatego też musi być ona bogata w produkty zawierające sporą ilość białka. A więc należy je spożywać codziennie. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na przyswajalność. Produkty bogate w dobrze przyswajalne białko to wołowina, wieprzowina, drób, a także tłuste ryby. Ale należy także jeść gotowane jajka, oraz produkty mleczne typu sery, jogurty i kefiry. Z kolei tłuszcze wspomagają produkcję hormonów, choćby testosteronu i ich bogatym źródłem są orzechy, migdały, ale i owoce morza, a także oleje i oliwy. Węglowodany najlepiej pozyskać z ryżu, kaszy, ciemnego pieczywa, makaronu typu durum, a także i tutaj zapewne Was zaskoczymy…z owoców suszonych. Są one niewątpliwie doskonałym źródłem energii.

Rada czwarta: nie rezygnuj ze swoich przekonań

Owszem spore ilości dobrze przyswajalnego białka znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego. Ale jeżeli jesteś wege bądź chcesz przejść na taki sposób odżywiania, to nic nie stoi na przeszkodzie. Wszak jest coraz więcej sportowców rezygnujących z białka zwierzęcego, nawet jeden z najlepszych obecnie tenisistów – Novak Djoković jest na diecie wegańsko-bezglutenowej. Kulturyści także mogą być na diecie wege, a świetnym przykładem jest Jim Morris, uznawany za wegańską legendę. Wprzypadku wegan dieta powinna być bogata w białko pochodzenia roślinnego, które także jest świetnie przyswajalne i znajduje się choćby w fasoli czy soi.

Rada piąta: pamiętaj o wypoczynku

Treningi muszą być przeprowadzane regularnie, gdyż tylko wtedy są skuteczne. Ale każdy sportowiec musi też pamiętać o odpoczynku, który jest niezbędny do regeneracji. Zatem należy spać około 8 do 9 godzin, ale jednocześnie nie chodzić spać zbyt późno. Do tego należy też zadbać o kondycję psychiczną, czyli od czasu do czasu pójść do kina czy poczytać książkę bądź zrobić to, co Was odstresuje. Ponadto przypominamy, że po każdym treningu, ale i w trakcie wysiłku należy odpowiednio się nawadniać.

Nigdy nie należy chodzić na skróty, a więc, aby osiągnąć lepszą wydolność czy większą masę mięśniową trzeba ćwiczyć i odpowiednio się odżywiać. Stosowanie środków anabolicznych jest szkodliwe, a konsekwencje ich przyjmowania mogą być dla organizmu tragiczne.

Podziel się z innymi
Avatar
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze