Problemy z układem pokarmowym – zaparcia

Materiał zewnętrzny

Zaparcia to wstydliwy problem, do którego wiele osób nie chce się przyznawać. W gruncie rzeczy nie jest to jednak nic nienormalnego. Szybkie tempo życia, praca siedząca mała aktywność fizyczna czy zła dieta to tylko część najczęstszych przyczyn tego stanu. Co jeszcze wywołuje zaparcia?

W związku z tym, że codziennie przyjmujemy pokarm do organizmu, naturalną sprawą jest, że powinniśmy się też regularnie wypróżniać, najlepiej każdego dnia. Pomaga to nam się oczyścić z niestrawionego jedzenia, toksyn czy pozostałości przyjmowanych leków.
Ważnym powodem, dlaczego powinniśmy się też codziennie wypróżniać jest obecność bakterii gnilnych w naszym jelicie grubym. Powinny być one cyklicznie usuwane, ponieważ powodują gnicie niestrawionych, zalegających resztek pokarmowych produkując przy tym duże ilości gazów.

Wracając jednak, czym właściwie są zaparcia i co dokładnie je powoduje? 

Prawidłowo powinniśmy wypróżniać od 1-2 razy dziennie po minimum trzy w ciągu tygodnia. Jeśli czynność ta występuje rzadziej mówimy wówczas o zaparciu. Jego przyczynami mogą być:

  • dieta uboga w błonnik – za prawidłową pracę jelit odpowiada błonnik. Jego zadanie to zwiększenie mas kałowych, a poprzez drażnienie ścian jelita, przyspieszenie perystaltyki. Osoby stosujące dietę wysokobłonnikową dla przykładu nie mają problemów z zaparciami. 
  • stres – jeśli się stresujemy zmniejszamy perystaltykę jelit i uniemożliwiają przesuwanie się mas kałowych. Poważny problem stanowi też powstrzymywanie się od wypróżnień np. w sytuacji gdy jesteśmy w gościach czy pracy.
  • zbyt mała ilość przyjmowanych płynów – odpowiednie nawodnienie bezpośrednio wpływa na proces trawienia i defekacji. Jeśli nawet nasza dieta będzie zawierać dużą ilość warzyw, owoców, kasz czy produktów wysokobłonnikowych, a małą ilość płynów to problem z wypróżnianiem nie zniknie. Najlepszą opcją, by się go pozbyć jest picie około 2-3 l wody dziennie. Jeśli wolisz inny rodzaj płynów, możesz wymienić ją na herbaty ziołowe, zielone lub owocowe. Najważniejsze, aby tylko nie zawierały cukru. 
  • choroby upośledzające wypróżnianie – niestety do słabej motoryki jelita grubego przyczyniają się również różne schorzenia. Będą do nich należeń przykładowo: niedoczynność tarczycy, niedoczynność nadnerczy, Hashimoto, choroba Leśniowskiego – Crohna, zaburzenia hormonalne, depresja, cukrzyca, kamica żółciowa czy kamica nerkowa. Zaparcia mogą też powodować leki obniżające ciśnienie krwi oraz preparaty żelaza.
  • nietolerancje pokarmowe – często towarzyszą im zaparcia, wzdęcia czy gazy. Jeśli stosujesz się do odpowiednio zbilansowanej diety i prowadzisz zdrowy tryb życia, ale mimo to dokuczają Ci zaparcia, warto wykonać testy w kierunku alergii pokarmowych.

Jeśli chcesz pozbyć się zaparć z pomocą może przyjść Ci kilkudniowy detoks. Dieta wysokobłonnikowa, oczyszczająca jelita ze złogów i toksyn jest też polecana jako przygotowanie do klasycznej diety odchudzającej. Goodie Foodie oferuje w takich przypadkach dietę pudełkową detoks, która stanowi alternatywę dla diet owocowo-warzywnych i sokowych. Jest bezpieczniejszą i łagodniejszą formą detoksykacji, która nie nadwyręża zasobów energetycznych.

Opracowanie artykułu: Goodie Foodie – catering dietetyczny

Poleć ten wpis innym
Napisz komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze