Oliwa z pierwszego tłoczenia – co to znaczy?

Kosą po patelni

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest niesamowicie zdrowym olejem roślinnym, który powinien często pojawiać się na naszych talerzach. Jego bogactwo smaków i aromatów doceniają nie tylko mieszkańcy krajów Morza Śródziemnego, ale także smakosze na całym świecie. Nie trudno się temu dziwić. Sprawdź więc, dlaczego warto sięgać po oliwę z oliwek extra virgin. Co to oznacza, że jest oliwą z pierwszego tłoczenia?

Jak się produkuje oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia?

Oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, niezależnie od tego, czy pod lupę brana jest oliwa hiszpańska czy też produkowana w innym kraju, uzyskuje się poprzez tłoczenie oliwek w sposób mechaniczny. Na próżno w nim szukać użycia ciepła czy też chemicznych rozpuszczalników. Co istotne, jest to kluczowy aspekt, jaki wyróżnia oliwę extra virgin na tle innych. Ponadto ważną kwestią jest to, że tłoczenie odbywa się nie później niż po upływie 24 godzin od zakończenia zbiorów. 

Proces tłoczenia oliwy to przede wszystkim wykorzystywanie wyłącznie dojrzałych i świeżych owoców. Odbywa się on w tradycyjnych prasach, bądź też nowoczesnych maszynach. Efekt? Bogata w wiele składników odżywczych, przeciwutleniaczy i witamin surowa oliwa, która charakteryzuje się niesamowitym aromatem. Jest wolna od środków chemicznych i ciepła, stąd zachowuje wszystko, co najlepsze w oliwkach zarówno pod względem walorów zdrowotnych, jak i smakowych. Nic więc dziwnego, że sięgają po nią nie tylko dorośli. Może być także wprowadzona do diety najmłodszych smakoszy. Oliwa z oliwek dla dzieci jest niezwykle cennym sprzymierzeńcem utrzymania ich organizmu w dobrej kondycji.

Właściwości oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia to produkt, który zdecydowanie warto mieć zawsze w kuchni – jeśli nie występują ku temu przeciwwskazania takie jak np. alergia czy też zespół jelita drażliwego (IBS). Powodów jest kilka.

Po pierwsze, oliwa extra virgin charakteryzuje się niską kwasowością. Zgodnie z normami unijnymi nie może ona przekraczać 0,8%, jednak najlepsze produkty na rynku wyróżniają się zdecydowanie niższą – równą lub niższą niż 0,3%. Im mniejsza wartość tego wskaźnika, tym łagodniejszy smak i jednocześnie wyższa jakość oleju roślinnego.

Po drugie, oliwa z pierwszego tłoczenia cechuje się wysoką zawartością antyoksydantów. Są one kluczowe w procesie zwalczania wolnych rodników, które przyczyniają się m.in. do powstawania stanów zapalnych, zmian nowotworowych czy też przedwczesnego starzenia się skóry.

Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że oliwa z pierwszego tłoczenia wyróżnia się na tle innych rodzajów bardzo bogatym smakiem i wyrazistym aromatem. W zależności od kraju pochodzenia oliwek, można w niej wyczuć np. nuty owocowe czy ziołowe. Niektóre mają charakterystyczną goryczkę, podczas gdy np. chorwacka oliwa z oliwek Oblica wzbogaca potrawy o delikatną słodycz.

Korzyści zdrowotne z wprowadzenia oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia do diety

Wprowadzenie do jadłospisu oliwy extra virgin to krótka droga do wsparcia działania naszego organizmu i profilaktyki wielu chorób. Regularne dodawanie jej dań podawanych zarówno na zimno, jak i na ciepło przyczynia się m.in. do:

  • obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi,
  • minimalizacji ryzyka występowania chorób serca i układu krwionośnego,
  • zwalczania stanów zapalnych,
  • wsparcia działania układu immunologicznego,
  • regulacji procesów metabolicznych.

Oliwa z oliwek, a inne tłuszcze roślinne

Oliwę extra virgin od innych olejów roślinnych odróżnia przede wszystkim smak i niesamowity aromat. Nie bez znaczenia pozostaje także wartość odżywcza. Można zdecydowanie stwierdzić, co potwierdzają liczne badania, że jest ona bogatsza w tłuszcze jednonienasycone. Jest także cennym źródłem antyoksydantów. Ponadto jest od pozostałych olejów zdecydowanie bardziej odporna na utlenianie. W odróżnieniu od oleju rzepakowego, słonecznikowego i innych olejów spożywczych jest zdecydowanie bardziej uniwersalna w zastosowaniu. 

Oliwa z oliwek – filtrowana czy niefiltrowana?

Jak już wspomnieliśmy, oliwa extra virgin to moc cennych właściwości prozdrowotnych, jak również niesamowitych walorów smakowych. Przy wyborze produktu najwyższej jakości warto jednak zwrócić uwagę na to, czy został on poddany procesowi filtracji. Jego zadaniem jest pozbycie się osadu, na który składają się m.in. miąższ owoców i pozostałości liści drzew oliwnych, które wpływają na konsystencję produktu.

Jeśli zależy nam na bogatszym repertuarze cennych właściwości działających z korzyścią dla naszego zdrowia, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oliwa z pierwszego tłoczenia niefiltrowana i nieoczyszczona. Można znaleźć w niej m.in. polifenole, które regulują procesy trawienia, obniżają ryzyko chorób mózgu, jak również są cennym produktem dla osób chorujących na cukrzycę. Co prawda po otwarciu należy spożyć ją szybciej niż oliwę filtrowaną, jednak wciąż mamy na to kilka miesięcy.

Poleć ten wpis innym
Napisz komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze