w

Na czym polega dieta ketogeniczna?

O diecie ketogenicznej mówi się ostatnio bardzo dużo. Wiele osób decyduje się na nią, bo chce pozbyć się nadmiaru kilogramów, inni w ten sposób wspomagają treningi, a jeszcze inni wybierają dość rygorystyczny jadłospis ze względów zdrowotnych. W dużym skrócie dieta ketogeniczna polega na zmniejszeniu ilości węglowodanów w jadłospisie przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczów. Warto pamiętać, że przynajmniej na początkowym etapie mogą pojawić się nieprzyjemne dolegliwości takie jak na przykład zmęczenie, ospałość, zaparcia.

  1. Dla kogo dieta?
  2. Stan ketozy
  3. Kiedy się sięga po dietę ketogeniczną?

Dla kogo dieta?

Dieta ketogeniczna jest bogata w tłuszcze i niskowęglowodanowa. Może dawać bardzo szybki efekt odchudzający i jest zalecana przy wielu chorobach takich jak na przykład cukrzyca lub padaczka lekoporna. Na co dzień w menu pojawiają się tłuste mięsa, ryby, masło, nabiał oraz tłuszcze roślinne oraz oczywiście białko. Z zasady dieta ketogeniczna powinna być stosowana pod kontrolą lekarza.

Stan ketozy

Dieta wysokotłuszczowa wprowadza organizm w stan ketozy. To właśnie on powoduje szybkie spalanie tkanki tłuszczowej, a w praktyce chudnięcie. Cały mechanizm polega na tym, że ilość ciał ketonowych przeważa ilość glukozy. Żeby ten stan osiągnąć, ilość tłuszczów w codziennym jadłospisie powinien wahać się w przedziale 75-90%. Pozostałą część powinny wypełnić białka i węglowodany. Ilość tłuszczów może zmniejszyć się do 70% przy założeniu, że 25% zajmą białka a 5% węglowodany. W samej diecie mogą pojawiać się warzywa i owoce o niskiej zawartości węglowodanów. Przede wszystkim będą to truskawki, grejpfruty, cukinia, kiszone ogórki, awokado, kalafior, brokuły. Natomiast należy zrezygnować całkowicie ze słodyczy i produktów zbożowych.

Kiedy się sięga po dietę ketogeniczną?

Dieta ketogenna zaliczana do odchudzających i leczniczych. Świetnie pobudza spalanie tkanki tłuszczowej i ma zastosowanie lecznicze. W tym drugim wypadku konieczne są konsultacje z lekarzem i dietetykiem, ponieważ jadłospis wymaga bardzo szczegółowego zbilansowania. Szczególnie początki diety mogą być trudne, ponieważ organizm nie zawsze dobrze reaguje na stan ketozy. Zmiana sposobu odżywiania jest dość drastyczna, a tym samym wywołuje niepożądane reakcje takie jak zaburzenia metaboliczne, ospałość czy zawroty głowy. Mijają one po kilku dniach a czasem tygodniach. Ta dieta wymaga jednak uwagi, ponieważ ten sposób żywienia negatywnie może wpływać na pracę wątroby i nerek. Może również generować niedobory witamin i minerałów, przeciwutleniaczy i błonnika pokarmowego.

Podziel się z innymi
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze