Kluczowe umiejętności pracownika gastronomii. Jakie kompetencje doceniają pracodawcy?

Materiał zewnętrzny

Usługi gastronomiczne są jednym z najprężniej rozwijających się sektorów gospodarki. Jest to obszar, który oferuje nie tylko rozległe możliwości dla przedsiębiorców, ale także stanowi znakomitą szansę dla osób szukających zatrudnienia. Jedną z głównych zalet branży gastronomicznej jest jej otwartość na różnorodność kwalifikacji i doświadczeń zawodowych. Praca w gastro może być satysfakcjonująca zarówno dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją karierę zawodową, jak i dla kandydatów z wieloletnim stażem. Zastanawiasz się, jakie umiejętności z CV będą szczególnie pożądane w szeroko pojętej gastronomii? W tym artykule znajdziesz odpowiedź.

Praca w gastronomii: jakie predyspozycje przydadzą się kelnerowi?

Kelner to osoba zajmująca się obsługą gości w lokalach gastronomicznych, takich jak restauracje, kawiarnie, bary czy puby. Ta profesja cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy chcą zarobić dodatkowe pieniądze np. podczas nauki na studiach. Oferty pracy dla kelnerów pojawiają się niemal codziennie, szczególnie w okresie letnim, kiedy zapotrzebowanie na takich pracowników jest wyraźnie większe.

Osoba pracująca w zawodzie kelnera powinna dysponować różnorodnym zestawem umiejętności, które ułatwiają jej codzienne wykonywanie obowiązków. Na tym stanowisku należy wykazywać się przede wszystkim wysoko rozwiniętą komunikatywnością, życzliwością, opanowaniem oraz empatią. Idealny kelner powinien być uprzejmy, doskonale zorganizowany oraz skrupulatny w dbaniu o szczegóły. Nienaganna aparycja i znajomość zasad savoir-vivre na pewno będzie dodatkowym atutem.

Warto wspomnieć, że w eleganckich i prestiżowych restauracjach często zatrudniani są kelnerzy, którzy mają specjalistyczne wykształcenie, takie jak ukończone technikum usług kelnerskich lub szkoła policealna dla kelnera. Ponadto pracodawcy kładą duży nacisk na doświadczenie zawodowe oraz wiedzę w dziedzinie profesjonalnej obsługi klienta.

Jakie kwalifikacje powinien posiadać kucharz, a jakie szef kuchni?

Profesjonalny kucharz musi przede wszystkim bardzo dobrze znać sztukę kulinarną. Obejmuje to zarówno przygotowywanie różnorodnych potraw, znajomość technik gotowania, umiejętność skomponowania smacznych i estetycznych dań czy umiejętność obsługi sprzętu gastronomicznego, jak i nadążanie za zmieniającymi się trendami.

Z kolei szef kuchni powinien dodatkowo mieć umiejętności organizacyjne, umiejętność zarządzania zespołem oraz planowania menu. Ponadto kluczowe dla zarządzania pracą kuchni są: umiejętności motywowania personelu, doskonała komunikacja oraz zdolność podejmowania decyzji w sytuacjach stresogennych. Niektórzy szefowie kuchni charakteryzują się dużą kreatywnością i pomysłowością w dążeniu do nowych dań, jednak inni z kolei stawiają na opanowanie techniki i dokładne przywiązanie do opracowanych przez innych receptur. W obu przypadkach cechą cenioną w branży gastronomicznej jest pasja do gotowania, znajomość różnych sposobów przyrządzania potraw, a także wyczucie smaku i umiejętność dopasowania karty dań do gustów i oczekiwań klienteli.

Praca w restauracji – gdzie szukać ofert?

Na pracowników gastronomii czeka zatrudnienie w wielu regionach kraju, jak i na całym świecie.

Najnowsze oferty pracy dla kelnerów, kucharzy, szefów kuchni oraz pomocy kuchennych można znaleźć na portalu GoWork.pl. Grupuje on ogłoszenia od polskich i zagranicznych pracodawców przeznaczone dla pracowników z wszelkich możliwych branż, odsyła także na opinii o konkretnych firmach. Na GoWork.pl znajdziesz m.in. opinie byłych i aktualnych pracowników na temat pracy w restauracjach, kawiarniach, barach i pubach. Dzięki temu możesz lepiej poznać warunki pracy oraz atmosferę panującą w danym miejscu.

Poleć ten wpis innym
1 komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Agata

Bardzo ciekawe spostrzeżenia! Moim zdaniem dobry pracownik powinien również wiedzieć jak zadbać o relacje w pracy z pozostałą częścią zespołu. Dzięki temu praca wykonywana jest lepiej i w przyjemnej atmosferze.