w

Jak odpowiednio zbilansować dietę, gdy cierpisz na nietolerancję laktozy?



Odpowiednio zbilansowana dieta znacząco wpływa na pracę całego organizmu, a przy tym zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób. Jednak wiele osób ma problem z właściwym jej zbilansowaniem, a gdy jeszcze dochodzi jakaś nietolerancja, to jest to już bardzo trudne. Zatem, jak dobrze się odżywiać cierpiąc na nietolerancję laktozy? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć.

Jak objawia się nietolerancja laktozy?

Na samym początku warto wiedzieć, czy jest laktoza, bo większość z Was o niej słyszało, ale nie do końca zdaje sobie sprawę, czym jest. Otóż jest to organiczny związek chemiczny, który należy do węglowodanów. Jest więc głównym cukrem, który występuje w mleku ssaków. Wraz z wiekiem aktywność laktazy zmniejsza się i często występuje nawet na poziomie 1/10 w stosunku do stanu z niemowlęctwa. Choć aktywność laktazy zmniejsza się naprawdę znacząco, to jednak u sporej grupy osób nie występują objawy świadczące o nietolerancji, ale u naprawdę sporej grupy już tak i występują objawy świadczące o nietolerancji i to zawsze po zjedzeniu czy wypiciu produkty zawierającego laktazę. Z czego to wynika? Oczywiście z niskiej pracy enzymu laktazy. Wszystko już chyba jasne, zatem czas najwyższy przejść do objawów, a te są dosyć nieprzyjemne. Nietolerancja laktozy często wywołuje wzdęcia, nadmiar gazów, biegunki czy przelewanie się w brzuchu, choć mogą dojść także bóle brzucha o bardzo różnym natężeniu.

W czym występuje laktoza?

Laktoza występuje w produktach mlecznych, zatem nie tylko w mleku, ale też w jogurtach, serkach czy nawet deserach. Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę, że może być też w lekach bądź nawet słodyczach. Dlatego, aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości konieczne jest właściwe czytanie etykiet. U niektórych już kilka łyków mleka może spowodować ból brzucha, z kolei u innych nieprzyjemne dolegliwości pojawią się po kawie z mlekiem.

Dieta bez laktozy – jak ją zbilansować?

Wiele osób sądzi, że dobrym rozwiązaniem jest zażywanie suplementów diety, które zawierają enzym laktazy. Można także kupować produkty sprzedawane jako „bez laktozy”, a więc specjalne sery czy mleko. Ale trzeba zdawać sobie sprawę, że choć nieraz w reklamach mleko przestawiane jest jako niezbędne do prawidłowej diety, to tak wcale nie jest. Otóż ludzie potrzebują mleka tylko w okresie niemowlęcym i wczesnodziecięcym. Najlepiej przyswajalne jest mleko matki, ale cóż żyjemy w XXI wieku i konsumpcjonizm nadal się rozwija i nadal ludzie spożywają mleko krowie czy kozie, choć go zupełnie nie potrzebują. Zatem warto zastanowić się nad całkowitą rezygnacją z produktów mlecznych. W odpowiednio zbilansowanej diecie wcale nie musi znajdować mleko krowie, a wręcz jest niewskazane. Oczywiście, jeżeli lubicie, to zamiast krowiego, które notabene wywołuje u Was nieprzyjemne dolegliwości, postawcie na migdałowe, owsiane czy też kokosowe. Kawa z takim mlekiem jest zdecydowanie smaczniejsza, a także zdrowa.

Duży problem… 

Cóż, problemem przy zbilansowaniu diety często jest to, że trudno znaleźć produkty, które nie zawierają choć małych ilości laktozy, ale u niektórych nawet i mała ilość powoduje nieprzyjemne dolegliwości. Stąd też przygotowywanie posiłków często jest trudne, wszak trudne jest znalezienie produktów bez laktozy. Na szczęście można zdrowo się odżywiać i nie spędzać sporej ilości czasu na zakupach, bo świetną alternatywą dla gotowania jest zamawianie jedzenia, ale oczywiście nie śmieciowego, lecz zdrowego i obłędnie smacznego cateringu bez laktozy. Jeżeli obawiacie się o cenę, to powinniście wiedzieć, że ceny wcale nie są wysokie, a rzeczywiście zyskujecie zdrowe jedzenie, ale też odpowiednio przygotowane i zbilansowane, jednocześnie macie też pewność, że to co ląduje na Waszym talerzu nie ma w sobie dodatku laktozy. Swoją drogą odczujecie nie tylko różnice w swoim samopoczuciu, ale też nie będziecie tyle wydawać na jedzenie, a przy tym macie pewność, że zdrowo się odżywiacie.

Zbilansowana dieta bez laktozy powinna być oczywiście oparta przede wszystkim na warzywach i chudym mięsie, a także tłustych rybach. Oczywiście dostępny jest wariant wegetariański, ale i wegański. Rezygnacja z mleka czy przetworów mlecznych wcale nie jest niekorzystna dla organizmu.

Podziel się z innymi
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze