Kosą po patelni Porady Co jeść, by mieć piękne paznokcie?

Co jeść, by mieć piękne paznokcie?

0

Starannie manicure to nie wszystko. Aby dłonie cieszyły nienagannym wyglądem i urodą, należy dbać o nie także od środka – stosując odpowiednią dietę i suplementację.

Warzywa, owoce i orzechy

Aby mieć piękna skórę, włosy i paznokcie, należy dbać o to, by w naszej diecie znalazła się odpowiednia ilość witamin i składników mineralnych. Na kondycję skóry największy wpływ mają witaminy z grupy B, cynk, wapń, selen. Nie bez znaczenia są też witaminy A, E, C oraz jod. Zatem jeśli chcemy wprowadzić do diety produkty poprawiające stan paznokci, powinniśmy jeść jak najwięcej warzyw, zwłaszcza tych zielonych i czerwonych. Zawierają one najwięcej dobroczynnych składników, które sprawiają, ze paznokcie będą piękne i mocne. Niezbędne witaminy znajdują się także w owocach, warto więc włączyć do diety przynajmniej jedno jabłko dziennie. W naszej diecie nie powinno zabraknąć marchewki, cebuli, brokułów, jarmużu, papryki, avokado i moreli – te produkty zawierają największą koncentrację dobroczynnych substancji. Warto włączyć też do diety rozmaite galaretki – składniki mineralne zawarte w żelatynie mają dobroczynny wpływ na wiązania kolagenowe w skórze i paznokciach.

Nie tylko witaminy

Niezwykle ważna dla kondycji paznokci jest odpowiednia podaż niezbędnych kwasów tłuszczowych. Mit o tym, że tłuszcz tuczy, dawno odszedł między bajki. Dla zdrowia i urody paznokci w naszej diecie powinno znajdować się jak najwięcej tłustych ryb, orzechów oraz olejów roślinnych. Dostarczają one tych kwasów tłuszczowych, które są odpowiedzialne za produkcję kolagenu, czyli białka, które sprawia, że nasza skóra jest elastyczna i wygląda młodo. Dodatkowo, ryby i orzechy są bogatym źródłem cynku, selenu i jodu czyli minerałów niezbędnych do pięknego wyglądu skóry i paznokci.

Źródło wapnia

Wapń jest niezbędny do tego, aby paznokcie były zdrowe i mocne. Zwyczajowo przyjmuje się, że źródłem wapnia w diecie jest mleko i przetwory mleczne. Jest to w zasadzie prawda, ale wapń można też dostarczać z innych źródeł, w tym roślinnych. Bogatym roślinnym źródłem wapnia są ziarna sezamu. Już 2,5 łyżki tych nasionek ma tyle wapna co szklanka mleka. Ponadto wapń znajduje się w migdałach, maku, nasionach chia, białej fasoli, rabarbarze, zielonych warzywach i różnorakiej zielenienie (pietruszce, koperku itd.). Jeśli wybierzemy źródła mleczne, warto wiedzieć, że największą zawartość wapnia ma ser żółty.

Pogromcy wolnych rodników

Ostatnie, lecz nie najmniej ważne są antyoksydanty. Te substancje łapią i likwidują tak zwane wolne rodniki –  cząsteczki, które atakują naszą skórę utleniając ja i niszcząc. Odpowiednia podaż antyoksydantów sprawia, że skóra i paznokcie na długo zostają młode i gładkie. Przeciwutleniacze pełnią też istotną role w profilaktyce przeciwnowotworowej. Naturalnym źródłem antyoksydantów jest żywność pochodząca z roślin. To właśnie w roślinach znajdują takie przeciwutleniacze jak polifenole, witaminy A, C, E, karotenoidy, tiocyjaniany i inne. Oprócz warzyw, owoców i orzechów, bogatym źródłem przeciwutleniaczy jest zielona herbata i czerwone wino.

Tekst przy współpracy z Evonails.pl.

Pokaż więcej podobnych wpisów
Więcej przepisów w kategorii Porady

Zobacz też

Moje pierwsze smoothie bowl – zdrowe śniadanie

Dobra, mniej to przepis a więcej eksperyment ze smoothie bowl. Postanowiłem zrobić sobie z…